Oratoriumkoor Schagen

Oratoriumkoor Schagen werd opgericht op 14 december 1971. In 2021 was ons 50 jarig jubileum, dat we uiteindelijk -door de corona lock-downs- hebben gevierd in november 2022.
De eerste twee jaar werd het koor geleid door Jan van Spaendonck, het eerste concert vond plaats in 1973 met de Johannes Passion van J.S.Bach.

In 1974 werd het dirigeerstokje over genomen door Pieter-Jan Olthof, die nog steeds onze dirigent is!
Ons koor kent veel trouwe leden, twee mensen zingen al mee sinds de oprichting en meerdere leden zijn in het jaar na de oprichting lid geworden en zijn dat nog steeds.
Samen zingen is verbindend!

Uitvoering Johannes Passion 2 april 2023, Groeneweghal. Foto: Rolf ten Hulsen

Repetities

Wij repeteren in de aula van het Regius College in Schagen, een fijne ruimte om te repeteren. Het koor bezit een eigen vleugel, de dirigent studeert van achter de vleugel de partijen met ons en vertelt veel over het stuk en de componist. Als we geluk hebben laat hij ons meegenieten van een stukje muziek, want naast onze geliefde dirigent is Pieter-Jan ook een begenadigd pianist.

Het koor telt momenteel 85 leden, zij komen uit Schagen en wijde omgeving. Alles met elkaar is het een flinke organisatie om repetities en concerten goed te laten verlopen.
Een goed bestuur is daarbij onmisbaar en dat hebben we gelukkig. Daarnaast zijn er veel vrijwilligers die ervoor zorgen dat de hele organisatie rond de concerten als een geoliede machine loopt.

Voor onze concerten maken we dankbaar gebruik van de Groeneweghal. De hal wordt door de orkestleden en solisten geroemd om zijn uitstekende akoestiek. Bestuur en vrijwilligers zorgen met hulp van leden van de Scouting dat de zaal wordt aangekleed als concertzaal.

Milleniumconcert

Samen met de Koorvereniging Bergen, de Castricumse Oratorium Vereniging en het Begeleidingsorkest voor Noord-Holland is Oratoriumkoor Schagen verenigd in de Stichting Millenniumconcert.
In dit verband werd in het millenniumjaar 2000 een concert gegeven in het Concertgebouw in Amsterdam. Uitgevoerd werd het Requiem van Verdi. Sindsdien zijn er gezamenlijke concerten in Amsterdam geweest in 2004, 2008, 2012, 2016 en 2023.

Dit jaar Verdi, Puccini en rutter

In 2024 is er weer een concert, op zondagmiddag 10 november in de Groeneweghal te Schagen. U kunt genieten van de volgende uitvoeringen:

-Verdi: Stabat Mater  (uit Quattro Pezzi Sacri)

-Puccini: Messa a 4 voci con orcestra  (Messa di Gloria)

-Rutter: Magnificat.

Repetities in het Regius College te Schagen. Foto's: Rolf ten Hulsen