Dirigent Pieter-Jan Olthof

In 2024 vieren we het 50 jarig jubileum van onze dirigent bij ons koor,
na zoveel jaren het beste bewijs dat koor en dirigent bij elkaar passen.

Foto boven: Pieter-Jan Olthof en het Begeleidingsorkest Noord-Holland, Johannes Passion 2 april 2023, Groeneweghal. Foto's: Rolf ten Hulsen

Carrière

Pieter-Jan Olthof genoot zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij studeerde piano bij Jan de Man, klavecimbel bij Janny van Wering, koordirectie bij Frans Moonen en orkestdirectie bij Louis Stotijn. Pieter-Jan Olthof is werkzaam als pianoleraar en docent orkestdirectie en heeft vanuit deze functies aan diverse nationale cursussen zijn medewerking verleend. Ook geeft hij muziekvoordrachten over verschillende componisten, met name over Bach en de spirituele achtergronden van zijn grote koorwerken.

Pieter-Jan Olthof was jarenlang verbonden aan de Adriaan Roland Holst-school, een school voor middelbaar Vrije School Onderwijs in Bergen (N-H), waar hij de vaklessen muziek verzorgde en jaarlijks met het schoolkoor een oratorium ten gehore bracht. Het indrukwekkende afscheidsconcert met dit schoolkoor was op 16 april 2015 in Het Concertgebouw te Amsterdam.
Pieter-Jan Olthof leidt ook de oratoriumverenigingen van Castricum en Bergen (Noord-Holland).
Hij is de vaste dirigent van het Begeleidingsorkest voor Noord-Holland. Pieter-Jan Olthof was vele jaren verbonden aan het Noord-Hollands Jeugdorkest, hij is nu eredirigent van dit orkest.